Uitgelicht Op bezoek bij

Klant aan het woord: Fiat-dealer Jeroen te Grotenhuis

878 500 Idegoned

In De Klant aan het Woord bezoeken wij een ondernemer die onze producten gebruikt voor het optimaliseren van processen in zijn of haar bedrijf.

Dit keer drinken wij een kopje koffie met de eigenaar van Fiat dealer Te Grotenhuis, Jeroen te Grotenhuis (38) en praten over de autowereld, efficiency, overzicht en de mensen achter een bedrijf.

Geschiedenis

Dit jaar bestaat het familiebedrijf aan de Stationsweg West in Woudenberg 75 jaar. In 1940 door opa opgericht, vader nam vervolgens het bedrijf over en gaf vijf jaar geleden het stokje door aan zijn zoon.

Jeroen te Grotenhuis: “Ik ben geïnjecteerd met olie en van jongs af aan geïnfecteerd met het autovirus. Als kind heb ik altijd gezegd dat ik de autobranche niet in wilde, maar uiteindelijk is dat toch gebeurd. Na mijn school heb ik andere dingen geprobeerd, heel veel sales, toch had ik het op een gegeven moment wel gezien. Ik had het er met mijn vader over en hij zei: “waarom kom je niet hier werken?” Enige tijd later vroeg mijn vader: “waarom neem je het bedrijf niet van mij over?” Dat ik vond ik eigenlijk wel een goed idee. Zodoende heb ik dit bedrijf van hem overgenomen en het gaat tot nu toe heel goed.

Familiegeheim

In 2010 en 2011 is Te Grotenhuis uitgeroepen tot de beste Fiat dealer van Nederland. Wat is het familiegeheim? “Het mooiste van dit bedrijf is de kleinschaligheid, ons kent ons. Dat is dé manier waarop wij het bedrijf willen runnen. Wij hebben niet de ambitie groter te groeien. In plaats van in een torentje naar de cijfers te staren, sta ik op de vloer. Ik heb bij grote auto-bedrijven gewerkt, ik heb daar veel geleerd, maar ik kwam er daar ook achter dat ik nooit zo’n groot bedrijf zou willen hebben.”

En hoe bevalt het leven als ondernemer? Hij lacht en neemt een slok van zijn koffie. “Ondanks je verplichtingen, is de vrijheid het leukste!”

Korte lijnen

Volgens Te Grotenhuis is het belangrijk dat de lijnen tussen de klant en het bedrijf kort zijn. “De reparateur moet in gesprek met de klant, het persoonlijke contact en de korte lijnen zijn bij ons heilig. Ruis op de lijn is gevaarlijk, daar kun je ontevreden klanten van krijgen. Je moet rechtstreeks met degene praten die het voor je oplost, er moet niet iemand tussen zitten.”

Planmodule van Idégoned

“Capaciteit en overzicht, daar zorgt de Idégoned planmodule voor. De planmodule is onze agenda waarin wij de monteurs en afspraken hebben staan. Zo kun je de werkplaats heel makkelijk en handig optimaliseren. Het is bij ons altijd druk, en daarom is dit heel belangrijk. Je probeert de efficiency van je werkplaats zo hoog mogelijk te maken.”

Daarnaast is het belangrijk dat de interne processen geoptimaliseerd worden, en niet alleen die van systemen. “Uiteindelijk gaat het volgens ons erom dat je het proces in de mensen optimaliseert. Het werken van de mens is de basis binnen een bedrijf. De mens maakt het bedrijf. Je kunt hen alle tools aanreiken zodat ze zo goed mogelijk te werken, maar – belangrijker nog – en dat wordt te vaak nog vergeten, is dat de klant altijd op nummer één staat. Hoe mooi je processen ook zijn, als je dat vergeet, gaat het mis.”

Door het persoonlijk contact komen de klanten van Te Grotenhuis uit heel Nederland. “Van Amsterdam tot aan Den Bosch. Meestal als een klant verhuisd, dan vertrekken zij naar een andere dealer. Dat is bij ons niet zo. Ik heb zelfs nog klanten van mijn opa.”

“Mijn vader is klant geworden bij Idégoned. Het gaat om vertrouwen. Afspraak is afspraak, en dat doet Idégoned. Ik heb een hekel aan online bestellen, omdat je het vaak net even iets anders wilt hebben dan het gestandaardiseerde. Het persoonlijk contact en iemand die met je meedenkt is een grote toegevoegde waarde. Ik gebruik verschillende soorten drukwerk, foedralen, en de planmodule (dat is voor ons het allerbelangrijkste). Ik ben erg tevreden, de lijnen zijn kort en dat vind ik de belangrijkste eigenschap van Idégoned. Ze zijn duidelijk en dragen oplossingen aan. Als ik bel en zeg: er is paniek, dan stappen ze in de auto en brengen ze het. Dat is hun service en daarom neem ik graag producten bij hen af.”

Vier keer per jaar praat Idégoned met ondernemers over onze producten en de branche. Wilt u op de hoogte blijven van de nieuwe afleveringen van Klant aan het Woord? Meld u dan aan bij de IdégoMemo en neem geregeld een kijkje op onze website www.idegoned.nl.